Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Kategóriák / Termékek

Gyakran ismételt kérdések

Mit lelent az IBC betűszó?

Az IBC az Intermediate Bulk Container rövidítése, magyarul köztes ömlesztettáru-tartály, és a folyadékok tárolására és szállítására használt nagyobb méretű tárolótartályokra utal. Az IBC tartályok az egyik leggyakrabban használt csomagolási típusok az iparban, mivel számos előnnyel rendelkeznek a többi tartálytípushoz képest. Például nagyon jó helykihasználást tesznek lehetővé: egy IBC tartályban ugyanazon az alapterületen nagyobb térfogatot tárolhatunk, mint például hordókban.

A szokásos IBC tartályok egy téglatestű tartályból állnak, amely védelem céljából rácsos ketreccel vagy csőkerettel van ellátva. Alatta egy fixen rögzített raklap található, amely lehetővé teszi az IBC tartály könnyű kezelését raklapemelővel vagy villástargoncával.

------

Mit jelent az ADR betűszó?

Az ADR a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás. Accord européen relatif au transport international des marchandies Dangereuses par Route, az ugyanezen kifejezés francia nyelvű kezdő betűiből (Accord Dangreuses Route) összerakott rövidítés. Már több mint 50 éve, 1957-ben Genfben jött létre, Magyarország 1979-ben csatlakozott az ADR-hez. Az 1979. évi 19. törvényerejű rendelettel került be a magyar jogrendbe. Belföldi szállításokra történő alkalmazását a 61/2013. (X. 17.) NFM rendelet írja elő.

Mi minősül veszélyesnek?
Az ADR jelentése tehát veszélyes áruszállításra vonatkozik, de mi az a veszélyes áru? Veszélyes árunak nevezzük azokat az áruféleségeket (anyagokat és tárgyakat), amelyek a szállításuk során tűz- és robbanásveszélyt, egészségkárosító (főként maró, mérgező) hatást vagy környezetkárosító tulajdonságokat hordoznak. A veszélyes áruk a szabályzatokban leírt módon valamely UN-számot, magyarul ENSZ-számot kapnak és különböző osztályokba sorolják őket. Jelenleg 9 ilyen osztály van, de az ADR előírásait a technikai haladásnak megfelelően folyamatosan fejlesztik. A módosítások és kiegészítések általában 2 évenként lépnek hatályba, így az ADR jelenése vagy inkább jelentéstartománya is időről-időre változik. A módosításokat belföldi ágazati miniszteri rendelettel hirdetik meg, benne az ADR belföldi alkalmazására vonatkozó eltérésekkel.

Jelölés
A veszélyes árut szállító járműveket meg kell jelölni, aminek az eszköze a veszélyt jelző (narancssárga) táblák. Az ADR szerint ennek két fajtája van: a szám nélküli (sima) veszélyt jelző tábla és a számos veszélyt jelző tábla. Szerepük egyrészt az, hogy figyelmeztessék a közlekedés többi résztvevőjét, hogy a jármű veszélyes rakománnyal közlekedik, másrészt a katasztrófa elhárító egységeknek a megfelelő információ biztosítása.

A veszélyek miatt illetéktelen nem nyithatja fel a csomagolást! Ezért a veszélyes anyagot tartalmazó küldemény csomagolására elhelyezett jelölésekkel, úgynevezett bárcákkal hívják fel a figyelmet a küldemény veszélyes tulajdonságára. Meghatározott esetekben a járművekre is el kell helyezni ezeket a jelöléseket, mint például a tartányos járműveken, mert itt a tartány az anyag „csomagolása”.

ADR másutt
Az ADR jelentése és szabályozása a közúti közlekedésre vonatkozik, de mindenhol megvan a maga megfelelője. A légi közlekedésben ez az ICAO Műszaki Utasítás (TI)/(IATA DGR), a tengeri közlekedés az IMDG kódex, a vasúti fuvarozásban ezt hívják RID-nek, a belvízi (folyami) szállításban pedig ADN (ADNR / ADND) a neve.

forrásom a https://www.transzportstudium.hu/blog/2015/12/25/az-adr-jelentese/